Friday, October 21, 2011

ENTRI INI BERBUNYI : HIDUP.... banyak hal kan?

assalamualakum...helow! ttooottoottt!!!

dan salam Satu Malaysia....=)

subhanallah....alhamdulillah....Allah hu akhbar...=)


HIDUP tak lengkap tanpa masalah kan? tak lengkap tanpa stess, tanpa menangis, tanpa ketawa, tanpa gembira, tanpa runsing, tanpa berasa bersalah, tanpa rasa berat hati dan pelbagai jenis lagi lah yang sama jenis dengannya.... kan? what say you?


kalau kita ditimpa ujian(p/s: bukan ujian peperiksaan, ini ujian hidup..=D) , biasa ayat yang kita dengar ialah antara ayat- ayat berikut...: ( '-ayat dipotong kerana bila dah letak antara..tak perlu letak lagi dua kali..ok? *PMR sila hafal...)


"Tak habis- habis masalah...masalah...masalah... menyusahkan aku betol lah!"

 "ish....problem ni kalau tak ikut aku tak sah ke ha?!"

 "eh apesal lah hidup aku ni masalah sangat ha? orang lain hidup ok jek.. tak adil lah!"


ops! sila berfikir sebelum bercakap ye tuan-tuan dan puan-puan.... bukan ke semua ujian tu datangnya dari Allah SWT? kalau kita merungut maknanya kita merungut apa yang Allah bagi kat kita... Kita persalah kan Allah dalam masalah kita....bukankah???? *kalau aku salah sila bantu....plizzzz




 Allah tak kan bagi ujian yang berat kepada hambaNya kalau hambaNya itu tidak mampu... maka berbanggalah dan bersyukurlah kerana kita yang terpilih untuk menghadapi ujian itu...ok? dan apa kata kalau kita tukarkan yang negatif itu kepada yang positif...di mana kita berfikiran terbuka dan terima apa saja yang berlaku dan berusaha untuk menyelesaikan masalah tu..serta berdoa agar Allah menolong kita dan dipermudahkan segala urusan......ok? OK?


biasa kan kita dengar ayat ni?



biasa kan? tapi kita faham tak maksudnya? bukankah setiap yang berlaku itu ada hikmah disebaliknya? pasti ada kebaikan yang Allah akan beri cuma samada kita perasan atau tidak... tak semestinya Allah nak beri kita nikmat melalui duit.... tapi mungkin dengan nikmat kesihatan, nikmat dipermudahkan segala kerja dan banyak lagilah yang kita sendiri pon tak perasan... kan? Allah menyalurkan pemberianNya dalm pelbagai cara... cuma pandai-pandailah kita fikir, ye?


kalau asyik merungut jek...bila masalah akan selesai? lagipun Allah bagi ni semua sebab nak uji keimanan kita kan? so, kita tak boleh lah asyik nak merungut je....kita kene sabar dan hadapinya ok? dan kite mesti ingat ...Allah sentiasa bersama orang-orang yang sabar,......ok, ye kawan-kawan..?


*aku bukan nak lagak alim... tapi cuba untuk kongsi sesuatu... aku bukan ustazah... ok? tetapi Islam itu kita kan? kalau salah harap bantu....=)

takpelah...tata korang! sayang korang taw! huhu,,,

0 ORANG COMEL KOMEN DENGAN PENUH PERASAAN: