Sunday, November 7, 2010

banjir!banjir!banjir!




huish......skrang ni ..aku balik kampung sat kat aloq staq c0z nak tgk atok ku yg sedang sakit...biasalah...orang tue2 lah katekan....hihi....

yups! kat sini...banjir..sebagaimana dalam brita tu....tak sgka aku kat tempat banjir skunk ni...tapi nasib baiklah sebab rumah kampung aku ni x dimasuki air...selamatlah...tapi..kalu air hujan teroz turun dgn jaya nya..hurm...sket lagi...masok airlah jawabnyer...

jalan2 raye kat sini pon dah penuh ngn air...paras air pada tahun ini...huish...naik maaa.... tinggi uh..sampai melimpah2...sungai x yah cakap r..memag dah melebihi had da ha....hotel pon dah kene masok air..ish3...memang tinggi betol la air kali ni...

pada hari ahad..aku tolong makcik aku...makcik yah..mengagihkan sumbangan kepada mangse banjir yg ditempatkan di sekolah2 kat kuala kedah.... memg ramailah mangse banjir kat situ...kesian aku tgk...apatah lagi orang2 tue..dan anak2 kecil...ish3...syahdu seyh...

ade nenek yg terjatuh dalam bilik air. sampai patah tangan, dah tue dah... memg syahdu bila aku tengok makcik tu...pastu ade anak kecil yang kurang bernasib baik...(erm...istimewalah...hehe)...mak dia cakap mase dy kecik2 dulu...dia kene demam kuning....hurm...pasatu badan dy macm....cemane aku nak ckp eak..ntahla...x tawu cemane nak di jelaskan...bila ditanya umur...13 umurnya...lahhhhh.. 13 rupanya... lau x tanya umur,orang akan ingat yg budak tu berumur 6,7 tahun jer...sian sangat budak tu...pastu doktor tak kasi dy makan... dia pulak kalu makan...nanti habis jadi biru...ish3...sian betol la...ntah cemane lah dy nak makn... lapar budak tu..kesian dy...

ade jugak nenek tue yg kurang sihat...yg terbaring..tanpa tilam..mesti nenek tu sakit belakang...hurm...ntahla..aku hanya dapat tengok n bertanya khabar je..ade jugak anak2 kecil yg memgejar2 kami sewaktu kami pegang snack2 dan gule2...terase hiba di hati aku melihat anak2 kecil ini memang lapar dan tergambar di wajah mereka betapa mereka nanti2kan makanan ringan dan bantuan yg seperti ini...rindu sama suasana rumah mereka barangkali...hurm..aku hanya mampu tersenyum pada mereka...

ramai pakcik- makcik yang meminta bungkusan roti untuk mengalas perot mereka untuk dicicah bersama air teh mungkin barangkali....ramai yg minta roti...sedihnya..tergambar di wajah mereka betapa bersyukurnya mereka..walaupun diberi roti...

bagi ibu2,nenek2...pula sibuk mencari2 saiz pampers anak kecil mereka...aku tanye kat diorang anak diorang pakai saiz apa...aku cari n kasi.. diorang pon senyum n ucapkan terima kasih..aku dapat rasakan betapa anak kecil mereka itu sangat memerlukannya...hurm...sedih d0e...

kami bergerak ke sekolah2 yang menempatkan mangse banjir ini di sekitar kuala kedah...macam2 jenis orang yang kami jumpe..tue,mude...ade yg menitiskan air mata pon ade...kadang2 aku pikir jugak..sampai bile lah diorang nak duduk situ?...cukup ke bekalan yang kami bagi? cemane ngn rumah diorang? hurm...byk soalan yang x dapat aku nak jawab..aku tak tahu apa yang mereka rasa... sebab aku tak ada dalam keadaan mereka tu...n aku tak dapat nak bayangkan kalu aku kene macam tu...Ya Allah...mintak2 dijauhkanlah...aku tak sanggup seyh...huish..ingat senang?

tapi...kat situ jugak aku dapat lihat hubungan kekeluargaan dalam kalangan mereka... walaupun mereka tidak kenal antara satu sama lain...tapi cara mereka tinggal di situ seolah-olah mereka sudah lame kenal..huhu...itu yang aku kagum dengan diorang...n diorang jugak sabar ngn ujian yang menimpa mereka tu..ntah cemane lah rumah diorang..hurm..aku tak tahulah...

ini jelah yang dapat aku tulis... banyak pengalaman yang aku dapat hari ini.. dapat tengok banjir...tolong mangse banjir....huhu...best plak...heee~~~..aku harap diorang tabah ngn ujian ini n cepat2lah air surut...huhu..

0 ORANG COMEL KOMEN DENGAN PENUH PERASAAN: